5 objawów ślizgającego się sprzęgła (i jak je rozpoznać)

5 objawów ślizgającego się sprzęgła (i jak je rozpoznać)

Samochody z ręczną skrzynią biegów nie są już tak popularne jak kiedyś, ale nadal mogą sprawiać wiele przyjemności z jazdy. Jednak konfiguracja z ręczną skrzynią biegów boryka się z wyjątkowymi problemami, które nie występują w samochodach z automatyczną skrzynią biegów. Jednym z najbardziej dokuczliwych jest ślizgające się sprzęgło. W niektórych przypadkach ślizgające się sprzęgło jest spowodowane wiekiem pojazdu, a w innych jest związane ze sposobem prowadzenia samochodu.

Niezależnie od przyczyny, należy wiedzieć, jak rozpoznać ślizgające się sprzęgło, aby móc szybko rozwiązać problem. Omówimy najczęstsze objawy ślizgającego się sprzęgła i pokażemy, jak szybko je usunąć. Zacznijmy od objawów, których należy szukać.

Najczęstszym objawem ślizgającego się sprzęgła jest wzrost obrotów, ale brak prędkości po wciśnięciu pedału gazu. Można również zauważyć silny zapach palonej gumy i inne niż zwykle czucie pedału sprzęgła.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów ślizgającego się sprzęgła:

Spis treści pokaż Objawy poślizgu sprzęgła 1. Rosnące obroty, ale brak prędkości 2. Zapach spalenizny 3. Zmniejszona wydajność silnika 4. Zmiana wysokości pedału sprzęgła 5. Szybsze rozłączanie Jak naprawić ślizgające się sprzęgło Położenie sprzęgła w ręcznej skrzyni biegów Co to jest sprzęgło poślizgowe? Koszt wymiany sprzęgła poślizgowego

Objawy poślizgu sprzęgła

1. Rosnące obroty, ale brak prędkości

Najbardziej zauważalnym objawem ślizgającego się sprzęgła jest wzrost liczby obrotów na minutę, ale nie odczuwa się wzrostu mocy. W normalnym trybie pracy, obroty i prędkość wzrastałyby w tym samym czasie, ale tak się nie dzieje, gdy sprzęgło zaczyna się ślizgać.

Podczas gdy obroty rosną, można zauważyć wzrost hałasu silnika, ale nie będzie można uzyskać odpowiedniej ilości mocy. Początkowo problem ten będzie występował najczęściej podczas przełączania na wyższe biegi.

2. Zapach spalenizny

W przypadku ślizgającego się sprzęgła, można się prawie założyć, że pojawi się zapach spalenizny. Będzie on najbardziej wyczuwalny z przodu samochodu. Zapach pochodzi z nadmiernej ilości ciepła wytwarzanego przez ciągłe rozłączanie silnika i sprzęgła.

Jeśli sprzęgło ślizga się tylko sporadycznie, zapach może nie być często wyczuwalny. Jednak im częściej się to zdarza, tym bardziej wyczuwalny staje się ten zapach.

RELATED: 8 zapachów i aromatów samochodowych, których nie należy ignorować

3. Zmniejszona wydajność silnika

Silnik jest wystawiany na ciężką próbę, gdy przekraczasz jego możliwości. Jeśli wjeżdżasz na strome wzniesienia lub holujesz przyczepę, będziesz wymagał od silnika więcej. Jeśli sprzęgło ślizga się w tych momentach, można zauważyć poważne problemy z silnikiem.

Bez odpowiedniej ilości mocy wysyłanej do kół, będzie można odnieść wrażenie, że silnik nie pracuje tak, jak powinien. W niektórych przypadkach można zmniejszyć moc silnika, aby złagodzić problemy, ale z czasem będą się one nasilać.

4. Zmiana wysokości pedału sprzęgła

Pedał sprzęgła znajduje się na określonej wysokości, do której przyzwyczailiście się w Waszym pojeździe. Wiedzą Państwo, ile miejsca powinno być pomiędzy pedałem a podłogą samochodu, zwłaszcza jeśli często jeżdżą Państwo samochodem. Jeśli sprzęgło się ślizga, pedał może nie powrócić do pierwotnej pozycji.

Można również zmienić wysokość całkowitą. W niektórych przypadkach regulacja wysokości pedału sprzęgła może dać trochę więcej czasu, ale nie chcesz przecież utknąć na poboczu drogi z powodu niesprawnego sprzęgła.

5. Szybsze rozłączanie sprzęgła

Jeśli zauważysz, że odłączanie kół napędowych od silnika następuje szybciej, może to być spowodowane ślizgającym się sprzęgłem. W normalnych warunkach pedał jest wciskany o około cal, zanim nastąpi wyłączenie.

Jednak w przypadku sprzęgła ślizgowego możliwe jest jego wyłączenie bez wciskania pedału do końca. W skrajnych przypadkach można po prostu oprzeć stopę na pedale sprzęgła i je rozłączyć.

ZALEŻNE: 9 przyczyn sztywnego pedału sprzęgła i jak go naprawić

Jak naprawić ślizgające się sprzęgło

Jedynym sposobem na naprawienie ślizgającego się sprzęgła jest jego wymiana. W rzadkich przypadkach, wyciek z tylnego uszczelnienia głównego może spowodować ślizganie się sprzęgła w dobrym stanie, ale jest to mniej prawdopodobne niż w przypadku zużytego sprzęgła.

Mając wystarczające doświadczenie, można samodzielnie wymienić sprzęgło. Wymaga to jednak demontażu osi przegubowej lub wału napędowego oraz skrzyni biegów.

Położenie sprzęgła w ręcznej skrzyni biegów

Sprzęgło jest istotną częścią manualnej skrzyni biegów. Jest to urządzenie mechaniczne, które przenosi moc z silnika na koła pojazdu.

Sprzęgło jest odpowiedzialne za łączenie obracających się wałów. Znajduje się ono pomiędzy skrzynią biegów a kołem zamachowym.

Co to jest sprzęgło poślizgowe?

Sprzęgło jest odpowiedzialne za utrzymanie określonego momentu obrotowego silnika, który jest mierzony w funtach sześciennych (lb-ft). Tarcza dociskowa utrzymuje sprzęgło bezpiecznie względem koła zamachowego. Dzięki temu silnik i wał wejściowy skrzyni biegów obracają się z tą samą prędkością.

Po obu stronach sprzęgła można zauważyć materiał cierny. Ten unikalny materiał jest podobny do tego, który znajduje się na klockach hamulcowych i jest odpowiedzialny za przyleganie do koła zamachowego oraz do tarczy dociskowej. Jednakże, materiał ten zużywa się wraz z wiekiem sprzęgła.

Kiedy sprzęgło nie jest w stanie dłużej utrzymać momentu obrotowego, zaczyna się ślizgać pod obciążeniem silnika. Na początku problemy mogą być sporadyczne, ale w końcu staną się stałe, ponieważ materiał ulega zużyciu.

Gdy sprzęgło jest całkowicie zużyte, silnik może swobodnie obracać się, nawet po zwolnieniu pedału gazu. Sprzęgło nie jest już w stanie chwycić koła zamachowego lub tarczy dociskowej tak, jak powinno. Wiele osób zauważa poślizg sprzęgła po raz pierwszy na trzecim lub czwartym biegu, kiedy samochód jest eksploatowany w średnim zakresie obrotów.

Koszt wymiany sprzęgła poślizgowego

Koszt wymiany sprzęgła to często od 300 do 2500 dolarów, w zależności od typu pojazdu, którym jeździsz. Sprzęgło nie jest zaprojektowane na określony czas pracy. W zależności od typu pojazdu i sposobu jazdy, może ono przejechać 30 000 mil lub wytrzymać cały okres eksploatacji skrzyni biegów.

Gdy sprzęgło zużyje się aż do nitów, nadmiar ciepła i tarcie metalu może uszkodzić koło zamachowe. Wymieniając sprzęgło, należy również wymienić tarczę dociskową i koło zamachowe, ponieważ te części również mogą ulec uszkodzeniu z czasem.