Co się stanie, jeśli do silnika Diesla wlejesz benzynę? (i co robić?)

Co się stanie, jeśli do silnika Diesla wlejesz benzynę? (i co robić?)

Kiedy wjeżdżasz na stację benzynową, widzisz różnokolorowe uchwyty oznaczające różne rodzaje paliwa. Choć trudno jest nie zauważyć, która z nich jest odpowiednia dla Twojego pojazdu, zdarzają się sytuacje, w których możesz być roztargniony i nieumyślnie wlać benzynę do silnika diesla. Co wtedy zrobić?

W tym artykule omówimy, co stanie się z pojazdem z silnikiem wysokoprężnym, jeśli zamiast niego zatankujesz benzynę. Omówimy także różnice między tymi paliwami i podpowiemy, co należy zrobić, aby ograniczyć szkody.

Spis treści show Różnice między olejem napędowym a benzyną Co się stanie, jeśli do silnika Diesla wlejesz benzynę? 1. Brak zapłonu 2. Brak smarowania 3. Uszkodzenie układu paliwowego 4. Niekontrolowana detonacja 5. Czarny dym 6. Poważne uszkodzenie silnika Co robić w przypadku zatankowania gazu do silnika wysokoprężnego?

Różnice między olejem napędowym a benzyną

Zarówno olej napędowy, jak i benzyna są rafinowane z ropy naftowej, ale mają wiele różnic. Po pierwsze, olej napędowy ma gęstszą konsystencję niż gaz. Jest też cięższy - waży o funt więcej niż benzyna.

Benzyna paruje, a olej napędowy nie. Ponadto benzyna nie ma właściwości smarujących, a olej napędowy tak. Olej napędowy ulega samozapłonowi w niższych temperaturach niż gaz, a w silnikach wysokoprężnych do zapłonu nie używa się świec zapłonowych.

Ponadto silnik wysokoprężny ma wyższy stopień sprężania niż silnik gazowy. Wszystkie te różnice sumują się, powodując, że paliwa te zachowują się zupełnie inaczej, gdy są stosowane w niewłaściwym silniku.

Co się dzieje po wlaniu benzyny do silnika wysokoprężnego?

Wlanie gazu do silnika wysokoprężnego może spowodować uszkodzenie układu paliwowego, np. pompy paliwowej lub wtryskiwaczy. Wynika to z faktu, że gaz nie ma takich samych właściwości smarnych jak olej napędowy. Może on również powodować niekontrolowane detonacje, uszkadzające wewnętrzne części silnika.

Niektóre rzeczy mogą się stać z silnikiem samochodu, jeśli zatankujesz do baku benzynę zamiast oleju napędowego. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista problemów, które mogą wystąpić po zatankowaniu benzyny do silnika wysokoprężnego:

1. Brak zapłonu

Silnik wysokoprężny po prostu nie został wyprodukowany do zapłonu paliwa. W przeciwieństwie do oleju napędowego, gaz nie zapala się automatycznie, dlatego potrzebna jest świeca zapłonowa.

Gdy do silnika wysokoprężnego jest wprowadzany gaz, nie ma świec zapłonowych, które mogłyby rozpocząć proces zapłonu. Jeśli silnik by się zapalił, to tylko dlatego, że w benzynie zmieszano wystarczającą ilość oleju napędowego.

2. Brak smarowania

Paliwo do silników wysokoprężnych jest bardzo podobne do oleju, ponieważ również smaruje wewnętrzne elementy silnika. Zastosowanie benzyny w silniku nie zapewnia żadnego z tych smarów, ponieważ zamiast tego działa ona jak rozpuszczalnik.

Gaz nie tylko zanieczyszcza silnik, ale brak smarowania powoduje również inne problemy. Jeśli silnik pracuje, części metalowe będą się ocierać o siebie i ulegną uszkodzeniu.

3. Uszkodzenie układu paliwowego

Należy się martwić nie tylko o silnik, ale także o układ paliwowy. Układ ten jest wyposażony w specjalne filtry paliwa, pompy i wtryskiwacze przeznaczone do obsługi oleju napędowego.

Dodanie gazu do układu paliwowego może spowodować jego uszkodzenie. W rzeczywistości może być konieczna wymiana całego układu paliwowego w celu naprawy uszkodzeń.

4. Niekontrolowana detonacja

W silniku wysokoprężnym porusza się wiele części, podobnie jak w silniku gazowym. Znajdują się tam tłoki, drążki i inne ruchome elementy.

Ze względu na inny ciężar i właściwości benzyny, silnik wysokoprężny ulega niekontrolowanej detonacji, wywołując falę uderzeniową. Podzespoły po prostu nie wytrzymają takiego poziomu detonacji, co doprowadzi do nieodwracalnych uszkodzeń.

5. Czarny dym

Temperatura zapłonu oleju napędowego wynosi 126 stopni Fahrenheita. Dla porównania, benzyna ma temperaturę zapłonu 70 stopni Fahrenheita.

Gaz nie zapala się w silniku wysokoprężnym w takim samym stopniu, pozostawiając wiele niespalonego paliwa. W rezultacie z wydechu może wydobywać się czarny dym. Jest to nie tylko niebezpieczne dla układu, ale także może powodować szybkie zatykanie się różnych czujników z powodu dodatkowej sadzy.

6. Poważne uszkodzenie silnika

Wszystkie powyższe warunki mogą prowadzić do poważnego uszkodzenia silnika. Jeśli zostaną one odpowiednio wcześnie wykryte, można ograniczyć rozmiar szkód.

Jeśli jednak dopuści się do niekontrolowanej pracy układu, może dojść do uszkodzenia silnika nie do naprawienia. Im dłużej trwa jazda, tym większe są szanse, że konieczna będzie wymiana silnika, co może być dość kosztowne.

Co robić, gdy do silnika Diesla wlano gaz?

Gdy tylko zorientujesz się, że do silnika wlano niewłaściwy rodzaj paliwa, musisz podjąć kroki w celu zmniejszenia szkód. Oczywiście nie należy wpadać w panikę, bo łatwiej powiedzieć niż zrobić.

W przypadku wlania gazu do silnika wysokoprężnego należy postępować zgodnie z poniższymi wskazówkami:

  1. Nie uruchamiaj silnika. Pojazd powinien pozostać na swoim miejscu do czasu przyjazdu lawety.
  2. Unikać włączania zapłonu. To nie jest dobry moment na włączanie radia. Jeśli przekręcisz kluczyk do pozycji ON, uruchomią się wtryskiwacze paliwa i pompa.
  3. Jeśli już jedziesz, zjedź na pobocze i zaparkuj samochód do czasu przyjazdu holownika.
  4. Odholować samochód do renomowanego serwisu. Jeśli jesteś w stanie wykonać tę pracę samodzielnie, zleć odholowanie pojazdu do domu.
  5. Opróżnij cały zbiornik paliwa i przepłucz układ. Jeśli układ nigdy nie był włączany, można usunąć całe paliwo i wyczyścić go bez żadnych negatywnych konsekwencji.

Przede wszystkim unikanie wlewania gazu do silnika Diesla uchroni Cię przed wieloma problemami. Przy wjeździe na stację paliw należy zwrócić uwagę, czy używamy właściwego rozpylacza.